Warning: Undefined array key "HTTP_ACCEPT_ENCODING" in /home/dastre/domains/dastresi.com/public_html/index.php on line 1
گوریلا گلس چیست و چه کاربردی دارد؟
پروفایل
گوریلا گلس چیست و چه کاربردی دارد؟
انواع گوریلا گلس و تفاوت آنها
پرهام پیمانی 6 اسفند 1400 340 بازدید

اگر در چند سال اخیر گوشی هوشمند خریده باشید، حتما نام گوریلا گلس را شنیده‌اید. امروزه تمامی گوشی های پرچمدار و حتی بیشتر اسمارت فون‌های میان رده با این قابلیت روانه بازار می‌شوند. اما گوریلا گلس چیست و چه کاربردی دارد؟ برای دریافت پاسخ این سوال، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

گوریلا گلس (Gorilla Glass) چیست؟

شرکت آمریکایی کورنینگ برای حفاظت از نمایشگر گوشی‌های موبایل دست به کار شد و یک محصول به نام گوریلا گلس را روانه بازار کرد. جنس این لایه محافظتی، آلومنیوسیلیکات است که در طی یک فرایند خاص ساخته می‌شود.

این فناوری به عنوان یک لایه محافظ بر روی نمایشگر گوشی‌های موبایل قرار می‌گیرد و از ایجاد خط و خش بر روی پنل نمایشی جلوگیری می کند. به بیانی دیگر، این لایه حفاظتی عملکردی مشابه گلس‌‌های گوشی‌های موبایل دارد، با این تفاوت که به صورت پیشفرض بر روی پنل‌های نمایشی نصب شده است.

 

گوریلا گلس‌ها برای گوشی‌های هوشمند چه مزایایی دارد؟

افراد در گذشته برای محافظت از پنل نمایشی گوشی‌های موبایل در برابر خط و خش، از گلس‌های متنوع و موجود در بازار استفاده می‌کردند. اما امروزه کاربران با وجود فناوری محافظتی شرکت کورنینگ، دیگر کمتر از گلس استفاده می‌کنند. به بیانی ساده‌تر، گوریلا گلس برای گوشی‌های موبایل یک ویژگی مهم و ضروری به حساب می‌آید.

بیشتر گلس‌های موجود در بازار که بر روی نمایشگر گوشی‌های موبایل قرار می‌گیرند، در موارد بسیار زیادی ارسال و دریافت امواج رادیویی در گوشی‌های موبایل را مختل می‌کند. اما گوریلا گلس‌ها به دلیل ساختار نازک خود در دریافت و ارسال موج‌های رادیویی اختلال ایجاد نمی‌کند. پس فناوری گوریلاگلس علاوه بر محافظت از گوشی موبایل در مقابل خط و خش و حتی سقوط از ارتفاع، در موج‌های رادیویی اسمارت‌فون‌ها هم اختلال جدی وارد نمی‌کند.

انواع مختلف گوریلاگلس ها

 

 

فناوری محافظت از صفحه‌ نمایش‌های کورنینگ انواع مختلفی دارد و برندها باتوجه به قیمت و مدل گوشی از نسل‌های مختلف آن استفاده می‌کنند. البته‌ نسل‌های جدیدتر گوریلاگلس بسیار مقاوم‌تر و بهتر از نسل‌های اولیه هستند.برای مثال اولین نسل Gorilla Glass فقط از ایجاد لکه بر روی نمایشگرها جلوگیری می‌کرد، در حالیکه آخرین این نسخه فناوری علاوه بر حفاظت در برابر خط و خش، گوشی را از سقوط‌های با ارتفاع دو متر هم حفظ می‌کند.

پس در نتیجه هرچه درجه سختی این فناوری بالاتر باشد، نمایشگر شما در برابر آسیب‌های جدی‌تر مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد. البته عمدتا گوشی‌های پرچمدار از نسل‌های به روز‌تر Gorilla Glass استفاده می‌کنند و اسمارت‌فون‌های میان رده برای محافظت از صفحه نمایش به نسل‌های پایین‌تر این فناوری مجهز هستند.

در ادامه مقاله به معرفی و بررسی انواع مختلف این فناوری خواهیم پرداخت. پس همچنان با ما همراه باشید.

گوریلاگلس نسل 1

شاید برایتان جالب باشد که تولید اولین نسخه از Gorilla Glass با عرضه اولین آیفون اپل همزمان است. شرکت اپل برای صفحه نمایش گوشی‌های خود به دنبال یک ایده جدید بود تا پنل نمایشی آن را در برابر خط و خش مقاوم کند. اپل در نهایت با کورنینگ وارد همکاری شد و اولین آیفون تاریخ را به گوریلاگلس نسل 1 مجهز شد.

گوریلاگلس نسل 1 مانند نسخه‌های پیشرفته‌ امروزی چندان مقاوم و نازک نبود. اما همین نسل می‌توانست از ایجاد لک و چربی بر روی پنل نمایشی گوشی موبایل جلوگیری کند و تقریبا یکی از مهم‌ترین دغدغه کاربران یعنی داشتن نمایشگری تمیز را برطرف کرد.

گوریلاگلس نسل 2

تولید دومین نسل از Gorilla Glass پنج سال پس از تولید اولین نسخه، در سال 2010 اتفاق افتاد. کورنینگ نسل دوم را نسبت به نسل اول با مقاومت دو برابری روانه بازار کرد تا برندهای مختلف برای مجموعا 600 میلیون گوشی هوشمند از آن استفاده کنند. افزایش مقاومت تنها پیشرفت در این نسخه نبود و کورنینگ ضخامت Gorilla Glass 2 را با ضخمات کمتر از 0.5 میلی‌متر روانه بازار کرد.

البته امروزه دیگر از نسل‌های اول و دوم این فناوری استفاده نمی‌شود و به نوعی از رده خارج شده‌اند.

گوریلاگلس نسل 3

گوریلاگلس نسل سه که به عنوان یکی دیگر از نسخه‌های ابتدای این فناوری به حساب می‌آید، همچنان در تعدادی از گوشی‌های میان رده و مقرون به صرفه استفاده می‌شود. بنا بر ادعا کورنینگ، مقاومت گوریلاگلس نسل 3 نسبت به نسل قبلی، 35 درصد بالاتر است و به نوعی از ایجاد خط و خش بر روی پنل‌های نمایشی جلوگیری می‌کند.

گوریلاگلس نسل چهارم

کورنینگ پس از تولید سومین نسل از فناوری محافظت نمایشگر خود، به دنبال راهی بود تا با تولید نسلی دیگر از گوریلاگلس، نمایشگر گوشی‌های موبایل را در برابر سقوط از ارتقاع مقاوم کند. در نهایت تحقیقات این کمپانی آمریکایی منجر به تولید چهارمین نسل از گوریلا گلس شد.

این نسخه نسبت به نسل سوم 2 برابر مقاوم‌تر بود و به نوعی پنل نمایشی را در برابر سقوط از ارتفاع حفظ می‌کرد. از جمله اولین اسمارت‌فون‌هایی که به این نسخه از فناوری مجهز شدند، می‌توان به گوشی گلکسی نوت 5 سامسونگ اشاره کرد.

گوریلاگلس نسل پنجم

کورنینگ پس از از تولید نسل چهار گوریلاگلس، باز به دنبال راهی بود تا مقاومت فناوری محبوب و پرکاربرد خود را دوباره افزایش دهد. از همین رو، این شرکت نسل پنجم Gorilla Glass روانه بازار کرد که نسبت به نسل سوم مقاومتی چهار برابری داشت.

امروزه اکثر گوشی‌های میان رده و حتی برخی از پرچمداران به نسل پنجم گوریلاگلس مجهز هستند و به همین دلیل است که این مدل به عنوان یکی از پرکاربردترین گوریلاگلس‌ها شناخته می‌شود.

گوریلاگلس نسل ششم

اگر بخواهیم یکی از قوی‌ترین نسل‌های گوریلاگلس ها نام ببریم، بی شک باید به نسل ششم این فناوری اشاره کنیم. نسخه‌ای قدرتمدتر از نسل پنجم که نتایج خوبی در تست‌ و آزمایش‌ها بدست آورده است وتوانسته نمایشگر‌های گوشی هوشمند را در سقوط از ارتفاع‌های بیش از یک متر نجات دهد.

گوریلاگلس ویکتوس

آخرین نسخه از فناوری فوق العاده کورنینگ، نسخه‌ای ویکتوس است. این نسل که بیشتر در گوشی‌های پرچمدار مورد استفاده قرار می‌گیرد، پنل‌های نمایش اسمارت‌فون‌ها را در برابر سقوط از ارتفاع‌های بیش از یک و حتی دو متر هم حفظ می‌کند.

جمع بندی

امروزه که گوشی‌های هوشمند به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما انسان‌ها تبدیل شده است، مراقبت و محافظت از این وسیله ضروری هم امری مهم به حساب می‌آید. از همین رو بسیاری از برندها برای محافظت از پنل نمایشی دست به کار شدند و از فناوری گوریلاگلس کمپانی کورنینگ استفاده می‌کنند. این فناوی که نسل ‌های مختلفی دارد، جدیدترین نسخه‌های آن بسیار مقاوم هستند و از پنل نمایشی گوشی موبایل در برابر سقوط از ارتفاع، خط و خش محافظت می‌کند. به همین دلیل اگر قصد خرید گوشی هوشمند دارید، به مشخصات آن توجه کنید که حتما به یکی از نسخه‌های گوریلاگلس مجهز شده باشد.

ثبت دیدگاه