Warning: Undefined array key "HTTP_ACCEPT_ENCODING" in /home/dastre/domains/dastresi.com/public_html/index.php on line 1
هرآنچه که باید درباره بلوتوث و نسخه های به روز آن بدانید
پروفایل
هرآنچه که باید درباره بلوتوث و نسخه های به روز آن بدانید
مقایسه نسخه 5 با 5.2
پرهام پیمانی 5 اردیبهشت 1401 382 بازدید

نام بلوتوث از کجا آمده است؟

بی‌تردید این سؤال تاکنون برای افراد زیادی مطرح شده است و بسیاری به دنبال پاسخ آن گشته‌اند.

شاید بسیاری از شما بدانید که بلوتوث در واقع نام مستعار یکی از پادشاهان اسکاندیناوی است که در قرون وسطی حکومت می‌کرد. نام واقعی او Harald Gormsson بود اما به خاطر یکی از دندان‌های خراب خود که رنگی خاکستری متمایل به آبی داشت، بلوتوث به معنای «دندان‌‌ آبی» لقب گرفته بود. حال سؤال این است که دندان آبی این آقای پادشاه چه ربطی به بلوتوثی دارد که ما می‌شناسیم؟

پادشاه هرالد، در آن زمان تنها پادشاهی بود که به دنبال متحد کردن تمام قبایل و جذایر اسکاندیناوی بود. در واقع اتحاد تمام اسکاندیناوی را هدف اصلی زندگی خود قرار داده بود و در این راستا تلاش های بسیاری کرد و نتایج بسیاری هم به دست آورد.

همانطور که میدانید، تکنولوژی بلوتوث نیز برای متحد کردن و وصل کردن دستگاه های مختلف ساخته شده و به همین دلیل نام پادشاه هرالد را برای آن انتخاب کردند.

همچنین لوگو بلوتوث هم از دو حرف H و B نوردیک (زبان اسکاندیناوی قدیم) تشکیل شده که مخفف هرالد بلوتوث میباشد.

 

 

بر کسی پوشیده نیست که فناوری بلوتوث به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است. چه در حال اشتراک‌گذاری فایل‌ها در دستگاه‌ها، صحبت با تلفن یا راه‌اندازی خانه هوشمند نهایی باشیم، بلوتوث در همه جا وجود دارد.

 

مانند بسیاری از فناوری‌ها، تغییرات و پیشرفت‌های بلوتوث در طول زمان نیز اجتناب‌ناپذیر است. بلوتوث در طول سال ها تکامل یافته و اخیراً نسخه 5.2 را در سال 2020 عرضه کرده که جدیدترین نسخه بلوتوث است. اما واقعاً 5.2 با 5 (نسخه قبلی) چه تفاوتی دارد؟ و چگونه می دانید چه چیزی برای شما بهتر عمل می کند؟ برای مقایسه بلوتوث 5.2 با بلوتوث 5 در این مقاله با ما همراه باشید.

بلوتوث نسخه 5 چیست؟

تا ژانویه 2020، بلوتوث نسخه 5 جدیدترین و بهترین فناوری بلوتوث بود. تاریخ انتشار بلوتوث 5.0 جولای 2016 بود، و این یک به روز رسانی قابل توجه بود زیرا بلوتوث نسخه 5 "افزایش حداکثر برد تا 800 فوت، همراه با حداکثر سرعت انتقال داده تا 50/Mbs به طور قابل توجهی بالاتر" را ارائه می کرد.

یکی از رایج ترین کاربردهای بلوتوث 5 هدفون های بی سیم و همچنین سایر دستگاه های بی سیم رایج مانند کنترلرهای بازی و موس های رایانه و دستگاه های خانه هوشمند (مانند بلندگوها، چراغ ها و موارد دیگر) است. بلوتوث نسخه 5 با اکثر دستگاه ها سازگار است.

 

 

 یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این نسخه بلوتوث رعایت شده است کم مصرف بودن آن است، بلوتوث نسخه 5 نیروی بسیار کمی را از گوشی استفاده می‌کند و این ویژگی بسیار مهم است.

این نسخه سرعت انتقال بسیار مناسبی دارد و سرعت انتقال فایل از طریق بلوتوث در نسخه 5 بسیار بهبود یافته است نسبت به بلوتوث 4 سرعت انتقال 2 برابر افزایش پیدا کرده است، کیفیت و سرعت پخش موزیک در نسخه 5 بسیار بهبود یافته است.

ویژگی‌های بلوتوث نسخه 5:

نسخه 5 دارای ویژگی‌های بسیار منحصر به فردی نسبت به نسخه‌های قبل دارد، این بلوتوث از هر نظری بهبود یافته است و به برخی از این ویژگی‌ها در بخش قبل اشاره کرده‌ایم اما در این بخش به طور کامل با مهم‌ترین ویژگی‌های بلوتوث نسخه 5 آشنا می‌شویم.

به سرعت جفت شدن:

یکی از مشکلات بلوتوث جفت شدن است، برای جفت کردن دو بلوتوث بارها این اتفاق افتاده است که دچار این مشکل شویم و در آخر هم موفق نشویم، در نسخه جدید این مشکل کمتر به وجود می‌آید و دو بلوتوث باهم به سرعت جفت می‌شوند، نسخه 5 تا حدودی توانسته این مشکل را از بین ببرد.

بهبود یافتن برد:

بلوتوث 4 دارای برد بسیار ضعیفی است اما در نسخه 5 برد بلوتوث به طور کامل بهبود یافته و 8 برابر افزایش پیدا کرده است، برای ارتباط بر قرار کردن در نسخه‌های قبل گوشی‌‌ها باید در نزدیکی هم و بدون هیچ مانع جدا کننده‌ای در کنارهم قرار می‌گرفتند اما نسخه جدید برد را  بهبود داده است، برد این نسخه را در زمان عرضه 200 متر اعلام کردند.

بهبود سرعت انتقال:

ارسال فایل از طریق بلوتوث یک کار بسیار دشواری بود که خیلی وقت‌ها به خاطر پایین بودن سرعت ساعت‌ها زمان لازم بود تا یک فایل با حجم پاین انتقال پیدا کند، اما در نسخه جدید بلوتوث این فرایند بهبود پیدا کرده است و شما با سرعت بسیار مناسبی می‌توانید فایل‌های مورد نظر خود را انتقال دهید، در نسخه‌های قبل در هنگام انتقال یک ویدئو چندین بار امکان داشت فرایند انتقال متوقف شود یا ناموفق باشد اما در نسخه بروز فایل بدون هیچ توقفی منتقل می‌شود.

Dual Audio (صوت دوگانی):

بلوتوث نسخه 5 دارای صوت دوگانه است، شما می‌توانید هم زمان برای دو دستگاه پخش کنید، اگر گوشی هوشمند شما از بلوتوث 5 پشتیبانی می‌کند شما می‌توانید در یک زمان دو هدفون بیسم را به گوشی متصل کنید و موزیک از هر دو دستگاه به طور هماهنگ پخش شود، این قابلیت یکی از پر طرفدارترین ویژگی نسخه 5 است، حتی شما می‌توانید برای یک دستگاه موزیک شاد پخش کنید و برای دستگاه دوم موزیک غمگین یعنی هم زمان می‌توانید دو موزیک متفاوت را برای دو دستگاه پخش کنید.

 

 

شما با استفاده از این قابلیت می‌توانید به دو اسپیکر متصل بشید و هر کدام را در محیط‌های مختلفی قرار بدهید و برای هر مکان با اتصال یک گوشی موزیک‌های مناسب پخش کنید هر کس می‌تواند موزیک مورد علاقه خود را گوش بدهد و هیچ اختلاف نظری بین آن‌ها نباشد.

مصرف انرژی کم:

یکی از مشکلات بسیار مهم نسخه‌های قبل مصرف زیاد باطری گوشی بود، هر زمان که بلوتوث روشن می‌شد باطری لوازم جانبی و موبایل به سرعت تخلیه می‌شد، اما در نسخه جدید این مشکل بر طرف شده است، بلوتوث 5 در مصرف انرژی بسیار کم مصرف است و شما برای مدت طولانی می‌توانید آن را روشن نگهدارید، شارژ لوازم جانبی که از این نسخه بلوتوث پشتیبانی می‌کنند برای مدت طولانی پاسخ گو است و شما می‌توانید از آن‌ها برای مدت طولانی استفاده کنید بدون نگرانی به تمام شدن باطری دستگاه.

کیفیت پخش بالا:

سرعت و کیفیت پخش صوت بلوتوث نسخه 5 بسیار بهبود یافته است و شما می‌توانید با کیفیت بسیار مناسب و خوبی به موزیک مورد پسندتان گوش دهید، سرعت پخش این نسخه 8 برابر بهبود یافته است و سرعت پخش بسیار خوبی دارد.

نسخه 5 تفاوت بسیار زیادی با نسخه‌های قدیمی دارد، این نسخه عملکرد بالاتری دارد و نسبت به بلوتوث‌های قبلی در لوازم جانبی و گوشی‌های موبایل بیشتر به کار رفته است.

چه چیزی در بلوتوث 5.2، آخرین نسخه بلوتوث، جدید است؟

یکی از مهم ترین موارد اضافه شده، ویژگی جدیدی به نام کانال های همسان (ISOC) است. طبق گفته NovelBits، ISOC " پایه‌ای را برای اجرای LE Audio در دستگاه‌های BLE پشتیبان از بلوتوث 5.2 یا جدیدتر، ایجاد می‌کند.

 

برخی دیگر از موارد اضافه شده که با بلوتوث 5.2 عرضه شده اند عبارتند از:

 

 LE Power Control (LEPC)قابلیتی که به فرستنده اجازه می دهد تا قدرت انتقال خود را به تنهایی تنظیم کند یا از آن درخواست کند که قدرت انتقال خود را توسط یک دستگاه همتا تغییر دهد.

 

پروتکل ویژگی پیشرفته (EATT) یک نسخه ارتقا یافته از پروتکل ویژگی اصلی   (ATT) که امکان تراکنش های همزمان یا موازی بین کلاینت بلوتوث LE و سرور را فراهم می کند (ATT فقط تراکنش های متوالی را مجاز می کرد)

 

این افزودنی‌ها از بلوتوث نسخه 5.2 در کارآمدترین و پیشرفته‌ترین سطح تمامی نسخه‌های بلوتوث تا به امروز پشتیبانی می‌کنند.

 

 

مقایسه بلوتوث 5 و 5.2

 

تفاوت اصلی بین بلوتوث نسخه 5 و بلوتوث نسخه 5.2 به قابلیت و عملکرد مربوط می شود. در اینجا برخی از تفاوت های عمده بین این دو نسخه آورده شده است:

بلوتوث 5.2 یک نسخه ارتقا یافته از پروتکل ویژگی اصلی (ATT) به نام پروتکل ویژگی پیشرفته (EATT) ارائه می دهد که کارآمدتر و ایمن تر از ATT است.

بلوتوث 5.2 کانال های هم زمان (ISOC) را ارائه می دهد که یک ویژگی کاملاً جدید است که از ارتباطات اتصال گرا و بدون اتصال پشتیبانی می کند.

بلوتوث 5.2 دارای LE Power Control و LE Audio است که جدیدترین فناوری صوتی است.

با این پیشرفت‌ها و بهبودهای کارایی، بلوتوث 5.2 قابلیت‌های جفت‌سازی سریع‌تر و همچنین عمر باتری طولانی‌تری را ارائه می‌دهد.

 

کدام یک برای شما مناسب است؟

وقتی نوبت به آن می رسد، هر دو بلوتوث نسخه 5.2 و بلوتوث نسخه 5 تعدادی از قابلیت ها و مزایا را ارائه می دهند (به خصوص در مقایسه با نسخه های قبلی). با این حال، اگر جدیدترین و بهترین فناوری بلوتوث را می خواهید، بهتر است بلوتوث 5.2 را انتخاب کنید. بلوتوث 5.2 در کل یک ورژن ارتقا یافته از 5 است، به طوری که تمام ویژگی های خوب 5 را دارد و بیشتر.

ثبت دیدگاه