Warning: Undefined array key "HTTP_ACCEPT_ENCODING" in /home/dastre/domains/dastresi.com/public_html/index.php on line 1
موس بلوتوثی چیست؟
پروفایل
موس بلوتوثی چیست؟
موس بلوتوثی چیست و تفاوت آن با سایر موس ها چیست؟
حسین رمضان نیا 21 آذر 1401 102 بازدید

یکی از لوازمی که امروزه در بین مردم و جوانان بسیار پر استفاده می‌باشد، کامپیوتر و لپ تاپ می‌باشد. شما برای استفاده راحت از این دو وسیله نیاز به هدایت‌کننده‌ای دارید که به آن موس می‌گویند. این هدایت‌کننده نشان‌گر داخل‌مانیتور را جابجا کرده و شما با استفاده از آن می‌توانید کار‌های خود را به راحتی انجام دهید. این گجت یکی از وسایل‌های جانبی کامپیوتر و لپ تاپ می‌باشد که به گونه‌ای به سیستم شما متصل شده و شکلی شبیه به حیوان موش دارد؛ به همین دلیل می‌باشد که گاهی به آن موشواره نیز می‌گویند.

اگر بخواهید از نظر علمی این وسیله را بررسی کنیم، موس به دستگاه و وسیله‌ای گفته می‌شود که دارای یک عدد سنسور برای تشخیص دادن حرکت می‌باشد که می‌تواند حرکت فیزیکی ماوس را به سیگنال تبدیل کرده و به سیستم شما انتقال دهد. سیستم شما، با استفاده از این سیگنال‌ها مقدار حرکت مورد نیاز شما برای نشانگر ماوس را دریافت کرده و آن را اجرا می‌کند. این گجت، برای بار اول در سال ۱۹۶۳ و توسط یک مخترع آمریکایی ایجاد شد و به بازار ارائه گردید.

موس‌ها علاوه بر اینکه جهت حرکت را مشخص می‌کند و مقدار حرکت را تشخیص می‌دهد، معمولاً دارای یک یا چند دکمه نیز هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان کار‌های مختلفی را انجام داد. همچنین قابل توجه است که اکثر ماوس‌ها دارای یک و یا دو عدد غلتک کوچک هستند که برای بالا یا پایین بردن صفحه‌های مختلف و یا حتی پنجره‌های مختلف کاربرد دارند.

موس دارای انواع مختلفی است که یکی از انواع آن، موس بلوتوث می‌باشد. شما با استفاده از این نوع موس می‌‎‌توانید بدون استفاده از هر نوع اتصال سیمی و یا استفاده از هر نوع سیم، کار‌های خود را با موس انجام داده و از بی‌سیم بودن آن لذت ببرید. معمولاً موس‌های با سیم به علت دست و پا گیر بودن و داشتن اتصال سیمی، مورد پسند برخی از کاربران نیستند.

موس‌های بلوتوثی بدون استفاده از گیرنده فیزیکی مانند دانگل اتصال، به سیستم شما متصل شده و بعد از اتصال آن، شما می‌توانید به راحتی و بدون استفاده از سیم از موس خود استفاده کنید. در هنگام استفاده از این موس، شما تنها با روشن کردن موس، می‌توانید موس خود را به دستگاه متصل کرده و از آن استفاده کنید.

شما می‌توانید به همان صورت که هندزفری و یا وسایل بلوتوثی دیگر خود را به سیستم خود متصل می‌کنید، موس بلوتوثی مورد نظر خود را نیز به سیستم متصل کرده و از آن استفاده کنید. در واقع علت اصلی استفاده از موث بلوتوثی به جای موس‌های دیگر، نداشتن سیم و همچنین نداشتن دانگل اتصال می‌باشد. شما با استفاده کردن از این نوع موس، می‌توانید بدون نگرانی از گم شدن دانگل اتصال موس، از این گجت هوشمند استفاده کرده و لذت ببرید. موس بلوتوثی دارای مزایا و معایبی می‌باشد که در ادامه این مطلب به ذکر برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

فواید استفاده از موس‌های بلوتوثی

استفاده کردن از انواع موس‌های بلوتوثی دارای مزایا و معایبی می‌باشد که در این قسمت به بررسی مزایای استفاده از این نوع موس‌ها می‌پردازیم. این گجت هوشمند دارای قابلیت‌هایی می‌باشد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید راحت‌تر از سیستم خود استفاده کرده و دیگر درگیر چیز‌هایی مثل سیم و یا دانگل اتصال نشوید. برخی از انواع موس بلوتوثی قابلیت این را دارند که به چند سیستم به صورت همزمان متصل شوند و این قابلیت برای برخی از کاربران بسیار جذاب و قابل توجه می‌باشد.

این نوع از موس بلوتوثی، دارای یک دکمه و یا نشانگر هستند که به کاربر نشان می‌دهند که در حال حاضر در حال کار با کدام یک از سیستم‌ها می‌باشد. شما می‌توانید با این سوییچ و یا نشانگر سیستمی که می‌خواهید با آن کار کنید را مشخص کرده و موس خود را به روی آن سوییچ کنید و از آن سیستم استفاده کنید. در برخی از مدل‌های این موس‌ها، شما تنها با بردن موس خود از کنار صفحه و انتقال نشانگر موس از یک صفحه به صفحه دیگر، کار انتقال و سوییچ کردن موس را بر روی سیستم دیگری انجام داده و کار‌های خود را به راحتی انجام دهید.

همچنین توجه داشته باشید ک برخی از انواع موس بلوتوثی هستند که با استفاده از نرم‌افزار‌هایی که دارند، می‌توانند فایل‌های مورد نظر شما را بین دو یا چند سیستم و بدون نیاز به اتصال فیزیکی انتقال دهند و در نتیجه این قابلیت شما می‌توانید فایل‌های مورد نیاز خود را بین دو یا چند سیستم که می‌خواهید و بدون استفاده از سیم (به حالت وایرلس) انتقال دهید.

به صورت کلی استفاده از این نوع ماوس‌ها برای افرادی که با چند سیستم همزمان باهم کار می‌کنند و یا می‌خواهند بدون دردسر استفاده کردن از موس‌های سیم دار، کار‌های خود را انجام دهند، بسیار مناسب می‌باشد. افرادی که می‌خواهند این نوع ماوس‌ها را تهیه کنند، می‌توانند موس مورد نظر خود را از سایت‌های مختلف فروشگاهی دسترسی به صورت آنلاین سفارش دهند و محصول مورد نظر خود را، درب منزل خود دریافت کنند.

معایب استفاده از موس‌های بلوتوثی

استفاده کردن از انواع موس بلوتوثی علاوه بر مزایای خوبی که دارد، معایبی نیز دارد که در این قسمت به بررسی کامل این معایب می‌پردازیم. یکی از بزرگترین معایب استفاده کردن از موس‌های بلوتوثی، این است که اگر سیستم شما دارای نسخه بلوتوثی پایین‌تر از نشخه ۴.۲ و یا نسخه ۴.۲ باشد، اتصال و استفاده از این ماوس بلوتوث باعث کاهش عمر باتری لپ تاپ شما خواهد شد.

توجه داشته باشید که اگر لپ تاپ شما دارای نسخه بلوتوث ۵.۰ می‌باشد، تأثیر استفاده کردن از این نوع موس یعنی موس بلوتوثی، بر روی باتری لپ تاپ شما بسیار ناچیز و قابل چشم پوشی می‌باشد و در این حالت، استفاده کردن از ماوس بلوتوثی فرق زیادی با استفاده کردن از انواع دیگر ماوس‌ها ندارد.

یکی دیگر از معایب این نوع ماوس بلوتوثی، کمتر بودن عمر و دوام باتری آن‌ها در مقایسه با انواع دیگر موس می‌باشد. توجه داشته باشید که، انواعی از ماوس بلوتوثی هستند که دارای باتری قابل شارژ می‌باشد و می‌توانید با شارژ کردن آن‌ها از آنان استفاده کنید. برخی از انواع این نوع موس که شارژی می‌باشد، حالتی دارند که می‌توان از آن‌ها حتی در حالتی که در حال شارژ هستند نیز استفاده کرد. این قابلیت مفیدی می‌باشد که می‌تواند به شما در انتخاب ماوس بوتوثی مورد نظر شما کمک کند.

به صورت کلی می‌توانیم بگوییم که کیفیت موس انتخابی شما، رابطه مستقیمی با مزایا و معایب آن دارد. هر اندازه که کیفیت ماوس بلوتوث شما بالاتر باشد، مزایای بیشتر و معایب کمتری خواهد داشت و کیفیت ساخت آن نیز بالاتر خواهد بود. توجه داشته باشید که کیفیت موس با قیمت آن نیز را رابطه مستقیم دارد؛ هر اندازه که کیفیت موس شما بالاتر باشد، قیمت بالاتری هم نیز خواهد داشت. البته توجه داشته باشید که برخی از برند‌ها و شرکت‌های تولید کننده این موس‌ها، قیمت بالاتری از بقیه برند‌های دیگر دارند، در حالی که ممکن است حتی کیفیت وسایل تولیدی آن‌ها بسیار پایین‌تر از بقیه برند‌ها باشد. در هنگام خرید موس بلوتوثی، حتماً به برند و شرکت تولید‌کننده موسی که انتخاب می‌کنید توجه کنید تا بتوانید مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید.

روش کار موس های بلوتوثی

بعد از انتخاب نوع موس بلوتوث مورد نظر خود، شما می‌توانید به راحتی موس خود را به سیستم وصل کرده و از آن استفاده کنید. شیوه اتصال این نوع موس‌ها به سیستم، دقیقاً مانند اتصال هندزفری یا وسایل هوشمند بلوتوثی دیگر به گوشی می‌باشد. شما با روشن کردن بلوتوث سیستم خود و انتخاب بلوتوث موس، می‌توانید به این گجت هوشمند متصل شده و از آن استفاده کنید. در انواعی از موس‌های بلوتوثی، شما می‌توانید در یک زمان، موس خود را به چند سیستم متصل کرده و با استفاد از این قابلیت، سیستم‌های خود را با استفاده از یک موس کنترل کنید و دیگر نیازی به تعویض جای دانگل موس و یا کار‌های دیگر نداشته باشید.

نکته قابل توجه در استفاده کردن از این نوع موس‌ها این می‌باشد که شما با استفاده از این موس‌ها، می‌توانید از تمامی پورت‌های USB خود استفاده کرده و دیگر موس شما یکی از این پورت‌ها را اشتغال نخواهد کرد. این قابلیت، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده کردن از این نوع موس‌ها می‌باشد.

جمع‌بندی

به صورت کلی شما برای استفاده راحت‌تر از لپ تاپ خود و استفاده کردن از کامپیوتر خود، نیاز دارید تا با استفاده از یکی از انواع موس، کار‌های خود را پیشبرده و انجام دهید. با تجه به نوع نیاز شما و مدار کاربردی که از موس خود انتظار دارید می‌توانید نوع موس خود را انتخاب کرده و از از آن استفاده کنید.

یکی از انواع موس، ماوس بلوتوث و یا همان موس بلوتوثی می‌باشد که شما با استفاده از آن دیگر نیازی به استفاده از هیچ گونه سیم و یا دانگل اتصال ندارید و می‌توانید در هنگام استفاده از آن از تمام پورت‌های USB خود نیز استفاده کنید. این نوع موس‌ها معایبی نیز دارند که از جمله معایب آن‌ها می‌توان به داشتن باتری‌های نسبتاً ضعیف اشاره کرد که در این مقاله نیز به آن اشاره کردیم.

ثبت دیدگاه